Islam dan cinta

Cinta memang indah. Cinta itu juga fitrah. Islam tidak menolak cinta kerana islam tidak bertentangan dengan fitrah manusia. Perasaan indah itu pun diberikan oleh Allah. Dalam agama Islam yang syumul (perfect) dan melengkapi ini tidak menolak fitrah cinta namun ada batasan yang ditetapkan kerana Allah tahu akan kelemahan manusia, dorongan hawa nafsu dan pujukan syaitan yang tak pernah penat menggoda manusia ke jalan neraka.

Jadi, kepada yang mahu tahu, kuliah pengurusan cinta ini
Audio ini ialah kuliah pengurusan cinta dari perspektif Islam, dan bagaimana langkah-langkah yang dianjurkan oleh Islam kepada yang sedang merasa nikmat bercinta.
dengarkan~!

Trilogi Cinta ~

Kedua2 cerpen ni pernah keluar dalam majalah bicara kembara tahun 2004 ( keluaran MSM)..

saya menulis cerpen yang pertama, yang kedua kawan baik saya nikmunirah menyambung.. . rasa perlu ada sedikit perubahan dan tambahan, tapi rasa malas nak edit….mungkin juga ada yng dah baca… tapi saje nk kongsi semula… maybe bermanfaat buat semua…( dan beri peransang untuk yang berbakat di luar sana untuk menulis juga…)

PS: forwardkan cerpen ni sebab takde idea baru da… and sesapa yang tak minat baca cerpen tema cinta boleh delete emel ini…hehehe. .. ( tgh dalam proses buat cerpen ala2 jihad plak dan ada kaitan dengan isu semasa insyaallah 😉 )

Wasalam
AisyahZ
Dundee

Cinta kedua di Yahoo Messenger
Oleh: Manfira Aula

‘Nadia, dah makan belum?
Ayang buat apa hari ni?
Kenapa Nadia sounds unhappy?
Itu perbualan dahulu. Ketika aku masih jahil. Ketika perbualan berjam-jam di telefon bersama seorang teman lelaki merupakan satu kebiasaan. Bahkan rutin yang menjadi pelik jika tidak dilakukan.

’Nad dah tidur belum? Ke tengah bercakap lagi dengan Danial tu? Sudahlah tu, karang tinggi pulak bil telefonnya.’Begitula h kata ibu, tatkala malam semakin larut dan dia masih lagi bergayut.

Dan dia akan terus menggerutu sendiri dan membawa telefon mudah alih ke dalam bilik. Sambil menyambung untaian kasih asmara bersama Danial di balik selimutnya. Kata-kata Danial seolah-olah lebih enak didengar dari mematuhi suruhan ibu tercinta.

Tapi itu dahulu, sewaktu dia belum mengenal erti sebenar cinta. Ketika lidah masih basah mengungkapkan kata cinta fana. Tatkala dirinya masih naif dan mendambakan kasih dari seorang teruna yang tidak halal buatnya. Sebelum dia mengetahui, di sebalik cinta manusia itu, terdapat satu cinta yang lebih agung, mulia, jernih dan hakiki.

dannybasri: assalamualaikum. nadia ke?
dannybasri : apa khabar sekarang?

Begitu tulisannya , di balik window yahoo messenger yang menjadi medium perantara dua insan berjauhan.

dannybasri: dah lama kita tak jumpe kan?

Entah mengapa tiba-tiba, jantungnya berdebar-debar melihat tulisan itu. Dia mengelip mata berkali-kali seolah-olah tidak percaya. Tapi dia pasti itulah Danial yang dikenalinya. Sekian lama dia cuba mengelak untuk bertemu dengan lelaki ini di alam nyata, kini dia muncul di depan ’mata’! Tidak langsung dia sedari yang dia baru sahaja ‘add’ ID dannybasri sebentar tadi.

Perlukah dia menjawab? Perlukah dia menyulam kembali ikatan yang telah lama terurai? Siapa pula yang memberikan IDnya kepada mamat ini?

Apa salahnya kalau kau membalas. Bukan apa pun. Lagipun dah lama tak dengar khabar. Di satu sisi, hatinya berbisik.

Betul, tapi aku takut, aku akan terjebak di dalam situasi yang sama.Lagipun apa faedahnya dia menghubungi aku ketika ini? Apa tujuan dia?

dannybasri: danny paham kalo nad tak mahu cakap dgn danny. danny dapat ID nad ni pun dr taufiq. lama juga danny minta dari dia, baru skrg dia kasi.

Hmm….siap ko Taufiq. Akanku suruh Dila kenakan kau. Tak tau menjaga rahsia! Dila jaga suami hang bebaik na…. tetapi kupasti Taufiq tidak akan memberikan ID ku tanpa sebab.

Taufiq dan Danial berkawan baik semenjak di bangku sekolah. Selepas SPM, mereka mengorak jalan yang berbeza. Danny mendapat tawaran untuk ke Melborne dan membuat program foundation di sana, sedangkan dia dan Taufiq ditempatkan di kolej persediaan untuk ke United Kingdom.

Sewaktu hangat cinta pertamanya bersama Danny, mereka tidak pernah berhubung melalui media elektronik. Oleh sebab itu, Nadia pasti Danny tidak akan dapat mengesannya semenjak hubungan mereka diputuskan .

dannybasri: hmmm…..danny cume nak minta maaf pada nad. Sudah lama juga danny cuba untuk mencari nad. Setelah kita ..

Dia berhenti. Nadia kaget menunggu. Semua kerjanya terhenti semenjak kemunculan window terbaru itu.

dannybasri : sejak peristiwa dulu, nad cuba mengasingkan diri dari danny. danny tak paham mengapa tetiba nad menyepi tanpa berita. danny call dan datang rumah nad. But no response from u. waktu danny fly pun nad tak datang untuk hantar.

dannybasri: waktu tu i was so confused! why did you do that to me? danny jadi tak betul untuk beberapa minggu sampai mama naik risau! danny rindukan nad bagai nak gile!

dannybasri : tapi bile danny dicampakkan di bumi kangaroo ni, danny dah mula sedar. banyak yang danny belajar dari kawan2 dan senior2 di sini. danny bukan sahaja menuntut ilmu medic tapi sahabat2 danny telah mula mengenalkan danny kepada ketinggian dan kedalaman ilmu Islam.

dannybasri: dan semenjak itu danny mula nampak segala dosa dan kesilapan danny selama ni… terutamanya kepada nad!maafkan danny nad!

dannybasri : danny malu kepada nad. malu kerana nad terlebih dahulu menyedari kesilapan kita…..

Senyap.
Nadia berkira-kira untuk membalas. Tidak tahan rasanya membiarkan Danial berfikir bahawa dia menulis kepada sang tunggul. Lagipun, ingin sangat dia bertanyakan beberapa soalan. Ketegasannya selama ini tidak melayan kaum Adam berchatting melainkan atas urusan kerja dilunturkan sedikit. Gelora di jiwa mengetuk-getuk pintu hatinya untuk menulis. Baru sahaja dia mahu menekan punat D, tiba-tiba Danial membalas.

dannybasri: ada seperkara lagi yang danny nak beritahu.

dannybasri : danny ingat nak call je nad tapi rasanya lebih elok kalo danny cakap di sini saje sebab danny tau mesti nad akan rasa tak selesa bukan?

Nadia tersenyum sendiri. Dah tahu mahu bertanya! Namun di sudut hatinya Nadia kagum dengan Danial yang ’sekarang’. Butir percakapannya lebih teratur dan sopan. Dia menghormatiku sebagai seorang wanita. Tidak seperti dahulu yang melayanku layak seorang suami terhadap isterinya!

Sementara itu, fikiran Nadia menyelinap ke lembaran memorinya 4 tahun yang silam.

’Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.’ (Al-Isra’ : 32)

Mungkin kerana semilir bayu di pagi hari itu atau mungkin kesan tahajudnya saban malam sebelum SPM diteladeni, sedikit sebanyak telah melentur lembut hatinya yang selama ini membatu keras berselaput kerak dosa. Tatkala dibacanya ayat-ayat Allah itu hatinya sangat terusik lantas bermenung lama memikirkan. Nadia terasa Allah seolah-olah berkata-kata dan menegurnya.

’Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat cintakan Allah.’ (Al-Baqarah : 165)

Pernah orang bertanya, siapakah yang paling dicintainya. Dia menjawab Allah dan RasulNya. Namun, dia tidak pernah benar-benar mengorek isi hati dan menemui siapa yang sentiasa terpahat di relung hatinya. Begitu juga tidak diselidikinya nama siapa yang sering basah dibibirnya. Ternyata bukan Allah dan Muhammad Nabinya. Tetapi Danial!

Tatkala hidayah meresap di jiwa, dan mengalir di seluruh urat nadinya, Nadia berazam untuk mengikis cintanya terhadap Danial. Dia cuba untuk menolak kesemua ajakan Danial dan tidak langsung menjawab panggilan telefonnya.

Dia tidak langsung memberikan penjelasan kepada Danial; cuma sepotong ayat yang menyatakan mereka tidak boleh lagi bersama. Noktah. Dirasakan dirinya kejam namun dia tidak sanggup hidup di dalam penjara buatannya lagi. Dia mahu bebas dari belenggu rantai maksiat dan keresahan jiwa lantas meraih cinta Allah dengan mempersembahkan apa yang Dia redhai semata. Dengan cara itu sahaja dia dapat mengecap cinta yang agung itu. Cinta seorang mukmin yang sangat cintakan TuhanNya.

dannybasri : hmmmm….tak mengapalah. danny nak maklumkan yang danny akan balik malaysia esok.

Lamunan Nadia terhenti tatkala tulisan Danial bersambung.

dannybasri : InsyaAllah, danny akan melangsungkan walimah 5 hari dari sekarang.

Seakan-akan guruh bergempita di ruangan biliknya, Nadia terkesima. Dia tersandar di atas kerusi. Dibacanya ayat terakhir Danial berulang kali seakan-akan tidak percaya. Gembira? Sedih? Terkejut? Segala-galanya beradun dan berputar dahsyat di dalam hatinya.

Kenapa aku begini? Dia sendiri berasa kaget dengan dirinya. Apa salahnya Danny berkahwin?
Tapi dia masih tetap berasa resah dan aneh. Bukankah telah kubuang dirinya dari hatiku? Bukankah telah kuletak cintaku hanya untuk yang Maha Satu? Takkan aku masih cintakan dia?Mungkin kerana sudah lama dia tidak hadir dalam hidupku menyebabkan kemunculannya kali ini menyentak perasaanku? Ãtau adakah aku masih berharap yang Danial akan kembali kepadaku sebagai insan yang lebih soleh dan memulakan diari cinta kami yang kedua?

Nadia tidak dapat berfikir lurus. Ditariknya nafas panjang dan digagahkan matanya untuk menatap skrin. Danial masih menulis tapi dia tak boleh membaca dengan jelas. Ada manik basah di sekeliling matanya.

dannybasri : jemputlah datang ye nad. danny sudah hantar jemputan pada keluarga nad di malaysia. jika nad ada di malaysia, jangan lupa singgah ye.

Dia nampak bersungguh-sungguh. Di sudut hati, Nadia bersyukur kerana Danial bertemu dengan seorang yang mungkin jauh lebih baik darinya. Tapi di satu sudut yang lain, dia berasa hairan, mengapa tidak dicarinya dia semula? Dia takut lamarannya akan ditolak? Manakan dia akan menolak jika Danny sudah berada di atas jalan yang sama denganya?Mengapa? ?!!

dannybasri: ok nad. gtg. take care. assalamualaikum

dannybasri has signed out. (12/16/2004 12:02 AM)

raudahhuda: danial!!!

Nadia tidak sempat untuk mengejar Danial. Dia benar-benar telah pergi. Pergi seperti mana dia telah ditinggalkannya.
Nadia mengeluh panjang sambil merenung kegelapan malam yang sunyi dan dingin. Hatinya dirasakan sekelam kepekatan malam itu. Mengapa Ya Allah, kau takdirkan perkara ini terjadi padaku?

************ ********* ********* *******

Di dalam kedinginan malam yang syahdu. Kedengaran suara esakan seorang primadona yang bersenandung dengan kekasihNya:

Ya Allah, bukanlah aku mahu menyalahkan takdirMu. Dan bukan juga aku mahu menafikan hakikat yang berlaku. Rupa-rupanya aku membohongiMu Ya Allah. Tatkala aku mengaku aku mencintaimu semata, namun masih terdapat sekelumit rasa cintaku kepada yang bukan milikku.

Ya Allah, sesungguhnya telah kumungkir waktuku terdahulu dengan menjerumuskan diriku dengan cinta yang palsu. Namun hakikatnya, masih kumugkiri lagi ikrarku Ya Allah, kerana detik-detik sebelum pernikahanku, aku masih mendambakan cinta dari manusia.

Aku lupa ya Allah, bahawa pernikahan itu bukanlah segalanya. Pernikahan itu hanya membuka babak baru untuk memajukan langkah dakwah. Mungkin dengan pernikahan itu, aku akan lebih mencintai dunia dari beribadah padaMu Ya Allah. Kerana kadang-kadang godaan terbesar datang dari orang yang paling dekat denganku.
Ya Allah, aku yakin , di sana..jauh atau dekat, ada seseorang yang memang diciptakan untukku. Mungkin seperti danny, mungkin juga lebih baik darinya. Seperkara yang pasti, tidak akan kunangis kerana lelaki lagi ya Allah! Ya Rabbal Alamin..

Subuh pagi hari itu, kedengaran burung-burung gagak berkicauan dengan meriah seolah-olah mahu memberitakan kepada seluruh warga kota Exeter akan kisah primadona Nadia. Senandung Nadia kepada dirinya , biarlah detapan jemari di keyboard malam hari tadi merupakan noktah perbualan yang terakhir antara dia dan Danial.

Dihirupnya udara pagi itu dengan rasa puas, puas dengan rasa cinta pada RabbNya.

_________________________________________________________

Cinta ketiga di Skype
Oleh : Minstrels

Pertemuan pertama

Wajah murung gadis belasan tahun itu menyentuh hatinya. Kasihan, usianya masih muda, namun sudah menanggung seribu derita.

“ Bersabarlah Imah. Kuatkan semangat. Doa banyak-banyak. Solat hajat banyak-banyak. Saya ni cuma mampu berikhtiar saja, keputusannya, terletak pada Allah juga. Yang penting, kita sebagai hamba-Nya, harus yakin yang setiap yang ditetapkan itu ada hikmah disebaliknya.” Dia cuba menyusun kata-kata sebagai ubat buat hati yang lupa.

Gadis itu mengangguk lemah, cuba untuk senyum, namun masih tidak mampu untuk menyembunyi parah. “ Terima kasih doktor. Doktor pun, doa-doalah untuk saya. Solat hajatlah untuk saya.” Katanya penuh makna.

“ Insya Allah.” Dia menghadiahkan senyuman sebagai penutup bicara dan bangun.

“Assalamualaikum. ”

Itulah pesakit terakhir dalam rondaan wad pagi itu. Dia menarik nafas lega, bersyukur kepada Allah kerana diberi kekuatan untuk menyelesaikan tugas pertamanya pada hari itu.

Dia baru saja hendak menyusun langkah untuk ke bilik doktor ketika terdengar namanya dipanggil. Dia menoleh, mengenali suara itu milik Mr Ravi, salah seorang konsultan di wad surgeri.

“ Nadia, baru habis ward round ya? Bagaimana? Ada apa-apa masalah?”

“ Semuanya baik, Mr Ravi. Auntie Mei kata dia dah boleh membuang air besar, dan katanya, tidak ada apa-apa yang asing. Bekas jahitan Pak Man saya lihat tadi pun, semakin sembuh.”

Mr Ravi mengangguk tanda puas hati. “ Bagus, bagus. Nadia, saya ingin memperkenalkan awak kepada doktor baru yang akan bekerja bersama team kita di wad ini. Dr Mus’ab Umair. Dr Mus’ab, ini Dr Nadia Zainudin.”

Dr Mus’ab menghulurkan tangan untuk berjabat salam. Nadia kaget seketika sebelum cepat-cepat memberi alasan.

“ Oh maaf Dr Mus’ab, tadi saya tidak sempat membasuh tangan selepas memeriksa pesakit terakhir saya tadi. Nanti terkena infeksi pula. Maaf ya.” Nadia tersenyum kelat, mengelat!

“ Isk kamu ni Nadia, kamu bukan tak tahu bahaya kros-infeksi di wad-wad hospital. MRSA berkeliaran di mana-mana saja!” Tegur Mr Ravi sambil menggeleng-gelengka n kepala. “ Silalah beri tunjuk ajar apa-apa yang perlu kepada Dr Mus’ab ya. Dia sebenarnya baru balik dari UK, sudah ada 2 tahun pengalaman bekerja di sana.” Mr Ravi menepuk bahu Dr Mus’ab. “Mungkin awal-awal ni akan rasa kekok sedikit dengan sistem di sini.”

Nadia mengangguk. “ Insya Allah.” Sudah 2 tahun bekerja di UK? Kalau begitu, mesti dia lebih kurang sama baya dengan aku. Tapi aku tak pernah langsung berjumpa dengan mamat ini selama aku di sana. Tak apalah. bukannya seorang dua saja yang belajar di UK tu, beratus-ratus orang yang lain!

Dr Mus’ab mengerling pada jam tangannya. “ Maaf, Nadia, saya terpaksa minta diri sebentar. Saya ada temujanji dalam masa 10 minit lagi bersama Dr Hakim. Jumpa lagi bila-bila ya.” Dia tersenyum.

Nadia mengangguk dan sudah mahu berpatah balik ke bilik rehat doktor. “Oh ya Nadia!”

Nadia berpaling. “ Ya, Dr Mus’ab?”

Dr Mus’ab mengenyitkan matanya, nakal. “ Jangan lupa basuh tangan! Nanti kros-infeksi!” Dengan itu doktor baru itu bergegas meninggalkan wad surgeri itu melalui pintu utama.

Nadia tersenyum kelat sendiri.

Hari-hari seterusnya

Hari-hari yang dilalui setelah kedatangan doktor muda yang baru itu sungguh, penuh dengan cabaran dan menguji kesabaran. Adakalanya Nadia benar-benar suka dengan sikap Dr Mus’ab, tapi ada saja perkara lain mengenainya yang membuat dia kembali membenci. . Walaupun baru seminggu Dr Mus’ab bekerja di situ, dia sudah dikenali oleh majoriti staff yang bekerja di wad itu, sampaikan ke pekerja kantin dan ‘cleaner’ pun turut menyenanginya.

Pesakit-pesakit di wad itu apatah lagi. Bila tiba rondaan wad saja, kelibat Dr Mus’ab pun sudah cukup menggembirakan hati pesakit. Masakan. Dr Mus’ab tidak pernah ketandusan senyuman, serta kata-kata jenaka yang mencuit hati. Nadia kadangkala kagum dengan perwatakannya yang demikian, adakalanya dia iri. Bagaimana mamat ini masih boleh melemparkan senyuman dan berbuat jenaka walaupun setelah berjaga hampir semalaman untuk ‘on call’?

Namun, satu peristiwa yang berlaku di wad itu telah benar-benar meninggalkan kesan di hati Nadia, dan telah mengubah persepsinya terhadap Dr Mus’ab.

“ Kenapa Nadia? Nampak ‘tension’ je.”
Nadia tidak mengangkat kepalanya. Pandangan matanya masih pada catatan pesakit yang berada di hadapannya.

“ Ni, laporan dari makmal imejan dah siap. Katanya, ketumbuhan yang mereka lihat di dalam skan CT Kak Salmah kemungkinan besar barah!”

Dr Mus’ab juga turut terkedu.

Nadia menahan sebak. Kak Salmah, masih dalam lingkungan awal 40, seorang perempuan yang ceria dan tidak banyak kerenahnya. Dia sudah seminggu di hospital kerana tiba-tiba tidak sedarkan diri semasa di sekolah tempatnya mengajar. Nadia benar-benar tidak sampai hati untuk memberi khabar duka ini kepadanya.

“ Nadia, kalau awak nak saya yang beritahu Kak Salmah, saya tak kisah.”

Nadia menggeleng-gelengka n kepalanya. “Tidak mengapa, Mus’ab. Biarlah saya yang melakukannya. Insya Allah, diberi kekuatan.”

Dr Mus’ab mengangguk, tidak mahu memaksa. Kalau Nadia kata dia mampu untuk lakukan sesuatu, bererti dia memang mampu untuk melakukan perkara itu.

Nadia membawa bersamanya fail Kak Salmah, berjalan menuju ke katil di mana Kak Salmah ditempatkan. Tapi langkahnya tiba-tiba terhenti apabila terlihat olehnya keluarga Kak Salmah turut berada di katilnya. Terbatal niatnya untuk berjumpa dengan Kak Salmah di saat itu, namun Kak Salmah terlebih dahulu menangkap kelibat doktor muda itu. Dilambai-lambai tangannya untuk memanggil Nadia ke sisinya.

“ Bang, inilah doktor yang menjaga Salmah.”

Lelaki yang kelihatan lebih kurang sebaya dengan Kak Salmah tersenyum menyambut kedatangan Nadia.

“Assalamualaikum doktor.”

“ Waalaikumsalam.” Jawab Nadia perlahan.

Seorang kanak-kanak lelaki dalam lingkungan usia 9 tahun yang sedang berdiri di tepi katil Kak Salmah memandang Nadia dengan penuh tanda tanya.

“ Ini anak bongsu akak, Emir. Emir, ni Doktor Nadia. Dialah yang jaga mak selama mak ada kat hospital ni.”

Emir masih memandang Nadia tanpa berkelip. Matanya tertangkap stetoskop yang tersangkut di leher Nadia.

“ Emir, kalau Emir belajar rajin-rajin, nanti bila besar boleh jadi doktor macam doktor Nadia. Kalau mak sakit, Emir boleh tolong ubatkan mak. Tak perlu mak pergi hospital lagi.” Kata Kak Salmah sambil mengusap kepala anak bongsu kesayangan. Emir mengangguk lalu merangkul manja ibunya.

Hati Nadia tersentuh. Bagaimana hendak aku khabarkan berita ini kepada Kak Salmah? Berita ini saja boleh membunuhnya!

Tiba-tiba ‘bleepnya’ berbunyi, dan Nadia menarik nafas lega. Tidak pernah dia rasa gembira untuk menjawab panggilan ‘bleep’ selama ini.

Nadia meminta diri dan bergegas untuk menjawab panggilan ‘bleep’. Mungkin daripada makmal imejan. Mungkin untuk memberi khabar gembira, yang laporan scan CT Kak Salmah sebenarnya silap! Sebenarnya ralat!

Rupanya Mr Ravi.

“ Nadia, sudah dapat keputusan scan CT untuk Kak Salmah? Sepatutnya dah sampai tengahari tadi.”

“ Sudah Mr Ravi. Hem…berita yang tidak dijangka. Mereka meletakkan ketumbuhan yang mereka lihat dalam scan itu sebagai barah.”

Terdengar hembusan nafas yang panjang di hujung ganggang. “ Dah beritahu Kak Salmah?”

“ Belum Mr Ravi. Saya hendak berbincang dengannya sebentar tadi, tapi keluarganya datang melawat. Mungkin selepas ini.”

“ Baiklah.”

Ganggang diletakkan kembali. Lemah.

“ Nadia, saya tak kisah kalau awak nak saya saja yang memberitahu Kak Salmah tentang keputusan scan nya tadi.” Sekali lagi Dr Mus’ab menawarkan pertolongannya.
Nadia membisu.

“ Nadia, tidak mengapa untuk mengaku awak tak sanggup untuk melakukan sesuatu, kalau awak benar-benar merasakan awak tak sanggup untuk melakukannya. Walaupun kita doktor, orang memandang tinggi kedudukan kita, kita masih lagi manusia biasa. Kita masih punyai kelemahan, limitasi masing-masing. Sebab itulah kita perlu bekerja sebagai satu tim. Apa yang saya tak mampu lakukan, mungkin orang lain dalam tim itu boleh hulurkan bantuan. Samalah seperti sekarang ini. Kalau awak rasa awak tak sanggup, saya sanggup membantu.”

Hati Nadia terusik mendengar khutbah spontan dari Dr Mus’ab. Jelas kebenaran yang terkandung dalam kata-katanya yang ringkas tapi padat itu.

“ Baiklah Mus’ab. Saya nak minta tolong awak untuk beritahu Kak Salmah tentang keputusan makmal imejan tadi.”

Dr Mus’ab mengangguk. “ Insya Allah saya akan mencuba yang terbaik untuk membantu.”

Keluarga Kak Salmah beransur hendak pulang. Nadia menuju kembali ke katil Kak Salmah, kali ini bersama Dr Mus’ab.

“ Kak Salmah, saya hendak berbincang tentang sesuatu perkara dengan Kak Salmah. Boleh saya tarik langsir ini di sekeliling katil ni? Jangan risau, Dr Nadia ada bersama-sama saya.” Kata Dr Mus’ab penuh kesantunan.

Kak Salmah tersenyum. “ Ha ada apa Dr Mus’ab? Tadi keluarga saya baru saja datang. Kalau awak ada bersama Nadia tadi, boleh saya perkenalkan sekali. Kan Nadia?”

Nadia membalas senyuman Kak Salmah, hatinya mula berkecai. “ Ha ah, Emir sungguh comel.” Cuba digagahkan suaranya agar ceria.

Kak Salmah menarik nafas panjang. “Tak sabar akak untuk balik rumah semula. Kasihan Emir. Kakak-kakak dan abang-abangnya semua di asrama. Kalau akak tak ada kat rumah, terpaksa dia duduk dengan jiran sebelah rumah sementara tunggu ayahnya balik kerja.”

Dr Mus’ab mengambil tempat duduk di sebelah katil Kak Salmah. “ Banyak-banyak berdoalah Kak Salmah. Insya Allah akan dipermudahkan. Kita meminta pada yang Maha Kuasa.” Dia menyelak helaian nota pesakit Kak Salmah. “Kak Salmah, kami baru saja dapat laporan dari makmal imejan. Berkaitan scan CT yang Kak Salmah buat kelmarin.” Dr Mus’ab memandang wajah Kak Salmah, seolah-olah cuba membaca isi hatinya.

“ Oh ya kah? Baguslah. Maknanya mereka dah kenalpasti apa masalahnya? Jadi bolehlah doktor beri ubat yang sesuai untuk mengubatinya? Bolehlah saya pulang ke rumah?” Kata Kak Salmah, ceria.

Dr Mus’ab memandang Kak Salmah, Nadia di sebelah menunggu penuh debar.

“ Kak Salmah.” Mulanya lembut. “ Kak Salmah, kami mendapat laporan daripada skan CT yang Kak Salmah ambil tempoh hari, kemungkinan besar ketumbuhan yang mereka nampak dalam skan itu adalah barah.”

Kak Salmah menarik nafas panjang. Manik-manik jernih mula bergenang di kelopak matanya.

Dr Mus’ab memberi ruang untuk Kak Salmah menerima berita yang tidak disangka-sangkanya itu. Nadia di sebelah cuba menahan sebak yang dari tadi mengetuk-ngetuk atmanya.

“ Doktor Mus’ab…adakah…adakah saya akan mati?” Kak Salmah bersuara kembali, manik-manik jernih tadi mula mengalir.

“ Kak Salmah, siapalah saya untuk menetapkan tarikh kematian seseorang.” Kata Dr Mus’ab, perlahan. “ Daripada ilmu yang Allah berikan kepada kami, ini hanyalah jangkaan yang dapat kami buat berdasarkan apa yang kami nampak daripada skan. Dan berdasarkan keputusan ini, kami hanya layak untuk memberi nasihat kepada Kak Salmah, apa yang kami rasakan tindakan terbaik untuk mengatasi masalah ini. Tapi yang memberi keputusan mutlak adalah Allah.”

Kak Salmah mengangguk. Manik-manik jernih itu mula mengalir lebih deras. Nadia cepat-cepat mengambil sehelai tisu dan menghulurkannya kepada Kak Salmah. Tangan lembut perempuan bergelar ibu itu disentuh; kemudian digenggam erat. Kak Salmah menangis semahu-mahunya. Nadia mengusap lembut bahu Kak Salmah. Dr Mus’ab hanya memandang penuh simpati.

“ Kak Salmah, bersabarlah. Kita belum habis berikhtiar lagi. Insya Allah, kami akan cuba sedaya upaya untuk membantu Kak Salmah. Pada masa yang sama, kita sama-sama solat hajat, kita sama-sama doa banyak-banyak. Yakin setiap perkara yang Allah dah tetapkan pasti ada hikmahnya.”

Hati Nadia benar-benar terusik mendengar kata-kata lembut Dr Mus’ab. Bijak sungguh dia menenangkan pesakit yang sedang ditimpa kedukaan. Kata-kata yang dipilih juga cukup halus dan menyenangkan. Seperti air yang mengalir, sejuk dan menyegarkan.

Bermula dari situlah Nadia mula menyedari keistimewaan doktor baru ini, dan dari situlah dia mula mencari jalan untuk merubah persepsi doktor ini terhadap tugas sebenar makhluk di muka bumi ini. Bukan sekadar menjadi doktor biasa sahaja…

Itulah tugas seorang daie. Nahnu duat qabla kulli sya’i. ‘ Kami du’at sebelum setiap sesuatu’.

Usaha bermula

“ Mus, tengok tak bola malam tadi? Hebat sungguh!”

Nadia sedang tekun memeriksa senarai nama pesakit yang perlu dilawat untuk hari itu semasa Dr Mus’ab baru saja sampai ke wad itu bersama Dr Ammar.

“ Oh, tak sempat la Ammar. Semalam aku penat sangat, balik terus tidur.”

Dr Ammar mengumpulkan keputusan-keputusan ujian makmal untuk pesakit. “Penat? Bukan kau balik awal juga ke semalam?”

“ Aku lepak di rumah Haikal semalam.”

Nadia mendengar dengan penuh minat. Teringat perbualannya dengan Dr Haikal dan isterinya beberapa minggu yang lalu.

“ Akhi, ana harap akhi dapat tengok-tengokkan Dr Mus’ab. Dia tak pernah ikut program2 ilmu selama di UK, tapi selama ana bekerja dengan dia, ana nampak macam dia ni sungguh bagus.”

Dr Haikal mengangguk. Isterinya, Atikah, sahabat Nadia semasa belajar dulu tersenyum nakal.

“ Baik-baik sikit Nadia. Nanti ada yang lebih bahaya dari MRSA yang terjangkit pada anti nanti!” Kata Atikah sambil tergelak kecil.

Nadia mencubit kecil lengan Atikah. “Eiii Tikah ni. Ke situ pula dia. ”

Dr Haikal turut tergelak sama. “ Insya Allah ukhti. Ana pun selalu terserempak dengan dia di surau hospital. Ramah sungguh orangnya.Dan memang dia berminat untuk berbincang tentang isu-isu berkaitan umat Islam. Mungkin di UK dia tak berpeluang untuk berkecimpung dengan program-program keilmuan sebab kekangan tempatnya yang tak ramai Muslim dan pelajarannya yang banyak”

Nadia lupa Dr Musab merupakan graduan Oxford. Memang tak ramai Muslim dan sangat padat jadual waktu pelajarannya berbanding universiti yang lain di UK.

Nadia tersenyum. Sejak akhir-akhir ni, kerap juga dia mendengar Mus’ab bertandang ke rumah Haikal. Ataupun keluar bermain tenis setiap petang khamis bersama Haikal.

‘Satu perkembangan yang menarik.Mudah- mudahan berterusan sehingga dia menemui cahaya itu..’ Fikirnya.

Jalan Dakwah

‘ Mus’ab…is calling…’ Kedengaran nada berdering dari komputer peribadinya.

‘ Mus’ab Call duration: 00:30’ “Assalamualaikum abang.”

“ Waalaikumsalam Di. Apa kabar isteri abang hari ni?”

“ Alhamdulillah, sehat saja abang. Abang pula? Cukup makan tak di sana?”

“ Alhamdulillah, abang pun sihat. Hmm, cukup saja, tapi abang masih rindukan masakan bekas tangan isteri abang tu.”

Nadia tersenyum. “ Boleh je Di masak dan pos kepada abang di Baghdad tu. Tapi tak bolehlah Di masak untuk abang seorang saja, kenalah masak untuk satu tim MERCY di sana.”

Suaminya tertawa lucu. “ Baiklah Di, abang tak boleh cakap lama ni, lepas ini kena sambung kerja di klinik. Kirim salam sayang abang kepada anak-anak kita, Khadijah, Aisyah dan Usamah. Ok, Sayang, abang beransur dulu. doakan keselamatan abang dan tim abang di sini. Assalamualaikum.”

‘ Mus’ab…Call ended : Duration : 10:03 minutes’

Nadia tersenyum. Akhirnya dia terkena juga ‘jangkitan’ yang lebih bahaya daripada MRSA itu, tapi dengan cara yang halal. Satu ketika, dia mendapat khabar daripada Haikal dan Atikah yang Mus’ab sudah bersedia hendak mendirikan rumahtangga. Dan perempuan yang menjadi pilihannya ialah rakan setugasnya sendiri, Nadia. Merekalah yang menjadi orang tengah kepada pernikahan mereka. Mus’ab komited dengan program keilmuan sekarang, kata Haikal padanya.

Pelik dan syukur Nadia rasakan. Sepanjang tempoh pertunangan mereka, hubungan mereka diminimalkan. Cuma, sekali dua perbualan di Skype, itupun dengan ibu Mus’ab, bersama Mus’ab hanya setia mendengar dari tepi. Ibu Musab mahu mencuba teknologi katanya. Nadia tersenyum sendiri dan merasa bangga kerana bakal suaminya ketika itu sangat menjaga hubungan mereka sehingga setiap kali mereka berhubung atas urusan nikah, mesti melalui adik lelaki Nadia ataupun Haikal dan Atikah.

Hubungan mereka di tempat kerja juga dijaga sebaik mungkin. Komunikasi hanya berlaku sekitar hal hospital sahaja. Apabila hampir terkeluar dari batas-batas itu, Mus’ab bijak berundur, Nadia cukup memahami. Kadang-kadang apabila terlalu leka bekerja,batas pergaulan itu seringkali diabaikan. Namun Nadia yakin, barangsiapa yang takutkan Allah, Allah akan berikan dia ‘furqan’ di dalam hati.

‘Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan ‘furqan’ kepadamu dan menghapuskan segala kesalahanmu dan mengampuni kamu ‘ ( Anfal:29)

Majlisnya cukup ringkas. Dihadiri oleh semua staf di wad surgeri, termasuk Mr Ravi sendiri. Sungguh bangga Mr Ravi, kononnya, dialah yang telah memadankan pasangan itu. Langsung tidak diketahui, sebenarnya Allah yang berkuasa mendekatkan hati-hati, dan dengan ikatan yang sah ini, Allah jugalah yang berkuasa melimpahkan kasih dan cinta di dalam sanubari pasangan suami isteri.

Danial Basri juga hadir, bersama zaujah tercinta, Humairah namanya. Manis orangnya, lembut perwatakannya. Anak kecil mereka, juga turut sama, comel sungguh, Talhah namanya.

Terasa sejarah silamnya bersama Danial Basri seolah-olah tidak pernah wujud. Mungkin ianya pernah menjadi kisah dongengan masa lampau.

~tamat~