Bersalin tanpa dadah dan komplikasi

I choose natural child birth sebab before this aini kena induce and sangat la sakit walaupun dia bagi painkillers. How did I do it?

1-a lot of prayers. Banyakkan berdoa dan minta ampun dr suami, ibu bapa dan mertua. Org yg paling dekat dengan kita adalah org yg paling mudah buat pahala dan juga di sakitkan hati nya. Beranak ni mcm in between life and death. Nyawa dan roh. Mengeluarkan jasad dari alam rahim ke dunia adalah bergantung kepada amalan dan bukan kepakaran doktor atau kehandalan rahim seorang ibu.
2- minyak kelapa dara. Masa aini first beranak mmg xtahu mcm mana nak guna benda ni. Ustazah Norliza ajar sebab dia dah beranak 5 kali tanpa jahit dan dengan mudahnya. Caranya: tanak minyak dalam periuk (atau beli terus minyak kelapa dara) sambil selawat dan baca surah at toriq ayat 7 yang bermaksud: dikeluarkan dari tulang rusuk dan tulang sulbi (pelvic). Trimester pertama sapu di perut agar tiada stretch mark. Trimester kedua sapu di perut dan minum sebelum solat subuh. trimester ketiga sapu, minum dan sapu di faraj. Insya Allah anak takde sawan kepala dan mudah keluar bagai ada pelincir. Semua nya atas izin Allah ye.
3- Lamaze breathing technique: ramai perempuan tak tahan sakit bila doktor atau nurse check jalan. Alhamdulillah di Columbia Asia Hospital mereka sangat bekerjasama dengan patient dan motivating. Nurse tu baca selawat nabi Yunus dalam perut ikan nun dan bismillah sewaktu nak buat vaginal check. Sebelum dia buat procedure tu dia akan bagitahu ” saya nak check ni” dan mak perlu sedut nafas dalam2 dan hembus ikut mulut. Boleh tengok youtube untuk maklumat lebih lanjut.
4- childbirth is a natural procedure: do your homework. Baca  blog baby centre dan dapatkan nasihat dari org yg dah ada pengalaman yg condition dia lebih kurang mcm kita. Study mcm mana nak tahu sakit contraction. Pakai jam dan study senggang masa setiap rasa contraction. Ia adalah rasa macam badan ditarik tarik. Masa tu bacalah semua ayat yg baik diamalkan oleh ibu mengandung.
5-sebelum ke hospital ustazah tu pesan, buat solat hajat. Doalah dari Allah yg Maha Kuat. Buka penutup minyak kelapa, bacakan ayat tariq:7 dan hembus. Sapu di perut, lincirkan vagina dan minum. Asal sakit contraction je baca ayat tu.

Tak semua org ditakdirkan senang beranak. Betul cakap org tua. Bergantung pd amalan. Ini kerana sakit bersalin adalah kafarah kpd dosa pd zaman lampau. Siapa yg takde dosa kalau dh nama nya perempuan. Terutama nya dengan suami.

Bersalin kali ke dua ni Allah izin mudah mungkin sebab kurang durhaka pd suami dan ibu bapa. Dulu memcm masalah. Darah tinggi la. Gula la. Obese jgn dikira. Dan mungkin salah satu asbab supaya ilmu yg ustazah sampaikan tu menjadi testimonial kepada yg lain. It is possible actually. It is your mental and emotional state yang determine cara bersalin. (Tambahan: untuk yang) Nombor 3 ni mudahan takde complication la sebab dah masuk umur 30.
image

The pain was worth it

One thought on “Bersalin tanpa dadah dan komplikasi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *