Pesanan pihak berwajib

Panjang sungguh mesyuarat hari ni. Dari pukul 2 hingga pukul 4. Mengantuk sungguh di kala cuaca berhaba panas dan berangin ribut. Puasa² ni memang tak berapa nak larat stay up. Panjang dan pelbagai. Banyak sungguh data yang perlu disimpan dalam memory card otak ni.

Secara purata, kali ini taklimat berkisar tentang SKPM Elemen 9. Tahukah anda apakah elemen 9? Hah! Kepada cikgu-cikgu yang masih belum mengambil berat apa itu Elemen 9, sila google kata kunci “SKPM Elemen 9” selepas baca post ini.

Taklimat pada hari ini diringkaskan dengan sepotong ayat. “Guru berkualiti ialah guru yang mengekalkan kualiti sepanjang masa”. Dalam bahasa jawa, “the perfect teacher”. Segala keringat ditabur pada sekolah. Sepanjang masa berada di sekolah. Aduhai. Macam takde life je bunyinya tapi macam mana nak jadi yang cemerlang lagi berjaya?

Buat masa ni, sudah nampak beberapa shortcuts untuk jadi guru cemerlang. Tapi nak laksanakannya tu, macam mendaki gunung yang tinggi. Nampak sangat susah dan jauh. I have to motivate myself. I listed “Kelok-kelok jalan guru Cemerlang” book for my shopping list. Hopefully that’ll motivate me in this profession. I want to embrace this profession forever. It is prophet’s sunnah (practice). SKPM Elemen 9, anda sangat mencabar. I wonder who get the highest mark. I really want to observe that person.

3 thoughts on “Pesanan pihak berwajib

  1. salam, ainee cikgu2 kalau meeting mesti lama and nak panjang2 🙂 sama la mcm sekolah kita.

    anyway, salam ramadhan n salam ziarah. smga tcpai cita2 jdi cikgu cemerlang. InsyaAllah!

  2. Somehow I get the feeling that a Guru Cemerlang is just an empty title.
    Are those teachers really good at what they do?

    Anyway, thanks for sharing the info!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *