Promosi: Sirah Junjungan

sirah

Venue / Lokasi ::

::

Panggung Sari, Istana Budaya

Date / Tarikh ::

::

19 – 23 March 2008, 8:30 pm

Ticket / Tiket ::

::

RM 50, 100, 150 ++ (20 – 23 Mar)

RM 50, 200, 300, 500 ++ (Gala – 19 Mar)

Language / Bahasa ::

::

Bahasa Malaysia

Jamal suntik jiwa Sirah Junjungan

BERMULA pada 19 Mac ini dan selama lima malam berturut-turut, Istana Budaya bakal mencipta sejarah apabila menampilkan pementasan teater muzikal Islam buat julung kalinya.

Teater yang memiliki judul yang sungguh indah, Sirah Junjungan arahan aktivis seni tersohor Erma Fatimah itu dipentaskan bersempena Hari Maulidur Rasul yang jatuh pada 20 Mac ini.

Mengangkat kisah Nabi Muhammad s.a.w ke pentas teater yang gah seumpama di IB sebenarnya memberi cabaran yang maha berat buat Erma.

Menurutnya, banyak cabaran dan halangan yang dialaminya dalam usaha menjadikan Sirah Junjungan suatu realiti. Namun Erma menegaskan, cabaran terbesar teater tersebut adalah dalam meraih perhatian penonton.

“Memang saya bimbang dengan sambutan penonton nanti. Namun, kalau kita boleh beri sambutan yang hangat terhadap hidangan hiburan yang bukan berbentuk Islam, kenapa tidak kita sendiri sebagai umat Islam memberi sambutan yang hangat kepada teater bercorak Islam ini,” ujarnya.

Menurut Erma lagi, dia bagaimanapun berharap dan yakin Sirah Junjungan bakal meraih sambutan memberangsangkan berdasarkan tenaga kreatif di sebalik teater itu.

Menampilkan Ahmad Yatim memegang peranan sebagai Abu Talib, tenaga lakonan Sirah Junjungan diperkuatkan oleh Norish Karman (Khadijah), Ellie Suriaty (Hendon), Aman Graseka (Saidina Abu Bakar) dan Azri Iskandar (Saidina Ali).

Namun tegas Erma lagi, daya tarikan utama Sirah Junjungan sudah tentu dari segi elemen muzikalnya.

Dan bagi memastikan sisi tersebut kuat, individu yang diberi tanggungjawab utama bagi merealisasikannya diberikan kepada pemilik vokal ‘berhantu’, siapa lagi kalau bukan Jamal Abdillah.

“Jiwa muzikal Sirah Junjungan disuntik oleh vokal malar segar penyanyi yang tiada tolok bandingnya, Jamal Abdillah.

“Vokal Jamal akan bergema di sepanjang Sirah Junjungan dipentaskan menerusi enam buah lagu yang bakal dialunkannya,” jelas Erma.

Selain enam lagu yang dialunkan Jamal, sebanyak tiga lagi lagu mengisi period Sirah junjungan dendangan Al-Fahmy, Tuty dan Salleh dari kumpulan Brothers.

Sirah Junjungan boleh ditonton menerusi tiket-tiket berharga RM50, RM100 dan RM150 yang boleh didapati menerusi Box-Office, Istana Budaya di talian 03-40265558 atau layari laman web www.ticket2u.biz.

Sumber: KOSMO (15 Mac 2008)

One thought on “Promosi: Sirah Junjungan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *