We’re wiser if we can converse in english

Bagaimana untuk mendaulatkan Bahasa Inggeris?

  1. Belajar bahasa melayu menggunakan bahasa inggeris
  2. Wujudkan lebih banyak international school dan abaikan sekolah kerajaan di luar bandar.
  3. Katakan saja anda seperti orang bodoh andai bertutur dalam bahasa Melayu.

So, we’re forgetting then insulting a language that once was a lingua franca?

Tepuk dada, tanya minda.

Tepuk tangan, tengok orang keliling.

(maaflah kalau ada sesiapa yang pernah menjadi rakan sekolah/perasuh kepada aktres bijak ini. inilah harga yang perlu dibayar sekiranya anda menghina bahasa ibunda sendiri di depan pentas manusia)

walaupun bahasa melayu saya masih banyak kesalahan dari segi tatabahasa dan diksi, hatta aksara, ia adalah bahasa ibunda dan membentuk perkembangan bahasa saya hingga kini.

kenapa kita tak pernah dengar aktres hong kong/ bollywood berkata:

“I sound stupid if I speak mandarin/urdu/tamil/hokkien/cantonese…”


*suka dengan entry kak nisah tentang isu ini. faisal tehrani juga ada sisipkan pautan kepada tulisan orang lain.

11 thoughts on “We’re wiser if we can converse in english

  1. “I sound stupid if i speak Malay” not “I’m stupid if i speak Malay”

    I didnt find any element of insulting in that phrase.

    Malay is too sensitive , isnt it.

    Go Amani , you rawk 😉

  2. Hang perasan dak yang ada orang *aku la tu* selalu rasa orang yang bijak cakap omputeh ni orang2 yang bijak pandai dan cerdik belaka?

    Bila aku piki2 balik, kadang2 org pandai cakap omputeh ni nampak saja hebat. Tu sebab *aku ni* terpana dengan bahasa omputeh yang meluncur laju ja, padahal isi percakapan depa tu rubbish je.

    Nampak tak? Semuanya bermula dari kepala hotak (baca:aku) sendiri.

    Nani ni pun satu. Apa? Dia perasan yang dia berlakon filem Inggeris ka? Dalam pilem pandai plak cakap Melayu?

    Malay memang sensitive. Tapi ada orang yang perasan baguih yang ultra insensitive!!!

    Apapun kejadian ini dah menampakkan tahap pemikiran orang yang fasih omputeh sorang ni. Ye ke dia fluent? Fluent sangat ke? Ke memang dia fluent?

  3. cry4freedom: hmm, die kate die gabra bile atas pentas tu.mungkin dia juga mcm kwn kita nie,
    http://sheela_anastasia.blogs.friendster.com/anas_world/2006/08/im_gonna_speak_.html

    tapi, cuba lihat apa beza:
    1-i sound stupid
    2-i look stupid
    3-im stupid

    jgn la hang pi buat direct translation. xde sape nk ngaku bodoh. ade ke org nk kate kate “im stupid if i speak mandarin/etc”?

    malays are too sensitive? (note that there are plenty of melayu and you should use plural instead)if we’re insensitive about race and religion, then we’ll be like indonesians.

    rr2:itulah harga yang perlu dibayar kalau bermulut lepas. siapa yg stupid sekarang nie? dia tak nak jadi stupid (mengelakkan diri dari ‘memperbodohkan diri’)dengan bertutur dlm bahasa inggeris tapi dia buat kesilapan yg bodoh juga sebenarnya dengan memberi ucapan sedemikian.

  4. bahasa adalah sesuatu yang istimewa..
    saya berasa kagum kerana BM semakin berkembang…

    tapi… kadang-kala saya rasa bodoh bila bertutur dalam BM kerana ia bukannya L1 saya. Saya juga sering diketawakan oleh orang yang lebih pandai atau lebih fasih kerana BM saya terlalu baku…

    saya tak kisah… tetapi…
    kadang-kala saya akan terasa bila digunakan sebagai benda sindiran…
    oleh itu, saya kurangkan kegunaan BM…

    Saya tidak kenal pelakon itu…
    tapi…
    situasi mungkin sama…

  5. hurmm…indon? pada aku sensitiviti org indon terhadap agama dan bahasa lebih kuat dr kita… mungkin kita tak nmpk…tp sebenarnya ya… aku sgt kagum dgn kebanggaan orang-orang indonesia bertutur bahasa ibunda mereka… sungguh indah sekali bunyinya..mungkin kerana pertuturan bahasa mereka yg indah inilah maka mereka jadi top 5 negara yg org2nya paling romantik di dunia… hidup bahasa Melayu!!!

  6. yeah, farah is right. i retract the statement saying that indonesians are insensitive. saya fikir cara politik sana dikendalikan dgn cara tidak sensitif (kerana mereka berpegang teguh dengan pancasila mereka). we are the one who are insensitive about them. like the manslaughter in ambon, there’s not much coverage about it. not many knows. nobody cares because everybody kills each other. sangat barbaric. ada sesiapa masih menyimpan CD ambon?

    berbalik kepada persoalan asal, kalau bercakap tentang bangsa, saya fikir semua orang harus ada rasa sensitif. ada ke bangsa di dalam dunia ini yang tidak sensitif? majukah mereka? dihormatikah mereka? saya mahu tahu. kerana walau anda menukar agama, bangsa anda itu tidak boleh dipadam. kalau melayu, melayu juga. biar rambut diwarnakan perang, kulit tetap kulit melayu juga…

  7. hang nak cd ambon aku rase mak aku ade~ pi mintak kat bgja~

    heheheh~~

    farah: hehehhe farah ade soft spot kat org indon~

    hehehehe~~

  8. Nisa: arghhhhh!!!!! jgn kantoikn aku kt cni ekkk…

    benar ainee… we, Malaysians are too insensitive… sgt2…tak reti dh nk describe insensitif tu camna…mcm isu boikot brg2 israel..byk atr kita yg ckp kt aku…’kite tak mampu nak boikot mereka’… jgn ckp dulu sblm cuba…smpi bile kita nk remain selfish n insensitive kat isu2 besar cmnih… ini salah satu isu kurang sensitiviti rkyt msia selain isu ambon tuh..heheh

Leave a Reply

Your email address will not be published.